Dijken en inpolderingen op het strand

2.200 leerlingen krijgen klimaatonderwijs

Op zijn knieën in het strand van Bergen aan Zee graaft Guido van Belle een kuiltje in het zand. En zie daar, plots welt in het gat het zeewater op. Zijn publiek kijkt geïntrigeerd toe. Bingo. Dit is volgens Guido altijd zo’n momentje dat kinderen totaal in de ban zijn van zijn klimaatles.
Vervolgens schept Guido met zijn handen het water weg en creëert hij om de rand een verhoging. Dat is wat Nederland, Nederland maakt: droogmalen en dijken bouwen. Zo verbeeldt hij doodeenvoudig onze eeuwenlange strijd tegen het wassende water. Een strijd die alleen maar heviger zal worden als gevolg van de klimaatverandering en de zeespiegelstijging.

Klimaatarrangement
En dat is exact waar Guido - de drijvende kracht achter Belevenisonderwijs - de kinderen hebben wil. Deze excursie is het sluitstuk van een leertraject, waarin een slordige 2.200 leerlingen van vijf middelbare scholen in de regio hebben ervaren hoe belangrijk het is om zuinig op deze planeet te zijn en hoe we ons leven kunnen en moeten verduurzamen. Niet door een lesboekje door te ploegen, maar door dit onderwijs ‘spelenderwijs’ tot zich te krijgen.

Zo hebben zij windmolens gebouwd, met vijzels een molengang gecreëerd, een energiecheck thuis gedaan en volop gehandeld in CO2-budgetten in het Klimaatdukatenspel. En nu staan de leerlingen van twee klassen van het Huygens College uit Heerhugowaard op een winderige, maar gelukkig droge dag begin juli voor de laatste uitdagingen in dit ‘Klimaaatarrangement’, dat mede mogelijk is gemaakt door een bijdrage van Rabobank Alkmaar e.o.

Echte slimmeriken
De eerste opdracht is om met allerlei materialen - schotten, helmgras (sisaltouw) en basaltblokjes - een dijk te bouwen in een kist, met als ultieme test dat hij het water kan keren: het moment dat je hem in het water zet. En natuurlijk boetseren de echte slimmeriken nog een strekdammetje van zand. Ook worden zandzakken gevuld en versjouwd; ja, zelfs gebruikt om een stukje strand in te polderen. Mooi om te zien hoe de kinderen enthousiast aan de slag gaan en er meteen een competitie van maken.

Guido: “Waar je doorlopend mee bezig bent is het planten van zaadjes; om jongeren op aanschouwelijke wijze bewust te maken van wat het effect is van de opwarming van de aarde, de zeespiegelstijging en het gebruik van onze natuurlijke grondstoffen; én ze een handelingsrichting meegeven. Dat waardeer ik ook in de ondersteuning van de Rabobank. De bank beseft dat de jeugd de toekomst heeft, ook op dit gebied”

GPS-tocht
Het Klimaatarrangement zit erop, maar Guido van Belle - zelf jarenlang docent - gaat bevlogen door met zijn missie om klimaatonderwijs een vaste plek te laten krijgen in de lesprogramma’s van middelbare scholen. Ideeën genoeg. “Weet je wat ook in de pijplijn zit: een GPS-tocht dichtbij school waarin je allerlei klimaatexperimenten en casussen inbouwt.”
Met zandzakken een stukje strand inpolderen. Oefening baart kunst. Met zandzakken een stukje strand inpolderen. Oefening baart kunst.