Nieuwe kloetschuiten extra attractie voor Kaasmarkt
Tijdens de kaasmarkt van vrijdag 5 juli worden twee nieuwe kloetschuiten en een motorschuit in gebruik genomen. Daarmee wordt een uniek staaltje vakmanschap prijs gegeven, dat te danken is aan een intensieve samenwerking tussen de gemeentes, instanties en bedrijfsleven.
Sinds de opening vorig seizoen van de kaasmarkt wordt het beeld in de grachten rondom de kaasmarkt verrijkt met twee originele Langedijker kloetschuiten en een motorschuit. Alle drie geladen met kaas. Zo zien de bezoekers hoe vroeger de kaas werd getransporteerd. Museum BroekerVeiling uit Broek op Langedijk verleende daaraan graag alle medewerking. Probleem was echter dat de kloetschuiten geleend waren en de motorschuit niet al te bedrijfszeker meer was. Alkmaar vond deze attractie echter zo’n goeie aanvulling op de activiteiten van de kaasmarkt, dat men hiermee graag wilde doorgaan. Op initiatief van Museum BroekerVeiling is toen naar een duurzame oplossing gezocht.
Recordtempo
De Gemeente Langedijk zegde een bedrag toe voor de verwezenlijking van twee nieuwe kloetschuiten. Met medewerking van de Stichting Veldzorg Oosterdel werd een motorschuit geruild en van een nieuwe dieselmotor voorzien. Hiervoor werd een bijdrage ontvangen vanuit het Coöperatief Dividend Fonds van de Rabobank. Scheepsbouwer en eigenaar Nico Vader van de Museale Schuitenhelling in Broek op Langedijk, zorgde er samen met zijn zoon voor dat alles in een recordtempo gebouwd en geregeld was. Dat de kloetschuiten er niet alleen qua vorm en originele details prachtig uitzien maar ook nog in de twee componentenverf staan, is te danken aan sponsor Willtéco. Een bedrijf dat vanuit Langedijk over de hele wereld werkzaam is in de offshore industrie.
Goed voorbeeld hoe twee gemeenten samenwerken.
Zowel wethouder Kloos van Alkmaar als Beers van Langedijk is vol lof over het project en de samenwerking. ”Op deze manier worden de belangen van Alkmaar en Langedijk - het bevorderen van toerisme - op een goede en attractieve manier onderstreept. Je ziet dat de toeristen het erg leuk vinden en het zijn gewilde objecten voor veel foto-opnamen. Een Koreaanse TV-ploeg heeft al gefilmd vanaf een van de kloetschuiten”, aldus wethouder Kloos. Zijn collega uit Langedijk vult aan: ”Museum BroekerVeiling is het icoon van Langedijk, dat kunnen we nu ook rondom de kaasmarkt uitdragen. Dat komt het bezoek aan het museum zeker ten goede. Daarnaast heb ik begrepen dat de medewerkers van de kaasmarkt zelf de samenwerking enthousiast begroeten. Ook dat bewijst dat deze formule werkt.”