2012 als jaar met extra kansen!!
Naast alle onderwerpen en taken zijn er grotere trends waarmee we in Langedijk in 2012 te maken hebben en krijgen:
Minder geld, dus takendiscussie, meer samenwerken, niet vasthouden aan het bestaande. De kadernota 2012 wordt een document waarin keuzes zullen worden gepresenteerd; na een start met bezuinigingen komen nu de onderwerpen die moeilijker zijn: wat gaan we niet meer of anders doen? En blijft het hierbij of willen we meer geld voor nieuw beleid? En legt de rijksoverheid een nieuwe taakstelling op om te bezuinigen?
Hoe ontwikkelt de overheid zich en wat betekent dat voor gemeenten? Vooralsnog zie ik geen afname van overheidstaken. Er zijn mislukkingen en tegenvallers bij privatiseringen te noteren. En er zijn indicaties dat overheden nieuwe taken oppakken, bijvoorbeeld het leveren van groene stroom via een gemeentelijk initiatief. Ten slotte krijgt de overheid steeds meer inzicht in zijn eigen prestaties, waardoor we beter kunnen beoordelen of uitbesteden beter is. We zullen van geval tot geval moeten bekijken wat de beste werkwijze is: als gemeente, in samenwerking met andere gemeenten of een taak aan het bedrijfsleven laten.
Nabijheid wordt belangrijker. Grote organisaties en crises hebben mensen wantrouwender gemaakt. Wie kun je vertrouwen, als resultaat van o.a. de bankencrisis?!
Gemeenschapszin blijft onveranderd aanwezig; mensen willen herkenbaar iets bijdragen aan een betere wereld. Maatschappelijk betrokken ondernemen is in Langedijk vanouds sterk aanwezig. Beide ontwikkelingen geven goede invulling aan het zijn van Millenniumgemeente Langedijk.
Al met al een goede uitgangspositie voor de overheid en gemeenten in het bijzonder. Ik ben benieuwd hoe de gemeenteraad in 2012 met de bijstelling omgaat van de gemeentelijke missie/visie ‘Langedijk, een ondernemende samenleving’. Eén ding staat voor mij als een paal boven water: de gemeenschap Langedijk wil graag een gemeentebestuur dat opkomt voor lokale belangen. Zo’n eigen bestuur is belangrijk in gemeenschappen waar burgers zich inzetten voor een betere leefomgeving , waarbij het bestuur waar nodig kan dienen als aanjager/stimulator van de inzet van inwoners en bedrijven voor die gemeenschap en daarvoor ook regelmatig waardering uitspreekt en toont. Met mensen in het bestuur die aanspreekbaar zijn en bereikbaar. Voor de regio is het van belang dat we als bestuur een versterking zijn van die regio. Ook door verscheidenheid. Als Langedijk kunnen we naar mijn mening een positieve aanvulling zijn in de regio Alkmaar, zowel bestuurlijk als ambtelijk.
De bestuurlijke schaal – van de schaal Langedijk, zeg maar – is er één; een andere zaak is de schaal waarop we ambtelijk werken en met kapitaalgoederen omgaan en die zich al decennialang ontwikkelt naar groter. Het laten aansluiten van die beide schalen op elkaar is een ingewikkelde zaak, maar wel van alledag en vergt de inzet van daarvoor bestaande of waar nodig nieuwe instrumenten. Nadruk in 2012 zal meer gelegd worden op hoe we als bestuur opereren in gemeenschappelijke verbanden. Het agenderen van onderwerpen en het aangeven van uitgangspunten en randvoorwaarden is daarvoor nuttig, maar dan wel in de wetenschap dat als elke gemeente randvoorwaarden stelt er besluiten uit kunnen rollen die afwijken van eigen punten; maar dan gaat het erom dat de inhoudelijke argumenten erbij genoemd - en uitgelegd worden.
Kortom, genoeg redenen voor een zelfstandige gemeente Langedijk ook in de komende periode. De recente stappen naar verdergaande regionale samenwerking – waarbij ik samenwerking met de provincie als positief ervaar – passen naadloos bij het voorgaande. In plaats – zoals laatst weer geuit door collega Bruinooge van Alkmaar – alle kaarten te zetten op aanzienlijke bestuurlijke schaalvergroting leidend tot lokaal bestuur waarbij de noordelijke grens begint bij Camperduin en de zuidelijke ergens bij Spijkerboor zie ik voor de Kop van Noord-Holland een uitstekend rapport met voorstellen voor een bundeling van bestuurlijke kracht en – committent van gemeenten, provincie tot aan het rijk toe. Ik zie daar zelfvertrouwen en maatwerk. In onze regio is dat ook haalbaar, maar dan ophouden met dingen roepen zonder vervolgvoorstel.
Waar de inhoudelijke accenten bij de evaluatie - zoals opgenomen in het collegeprogramma - van de Langedijker missie en visie komen zal nog blijken. Ik vind dat bij bestuurlijke zelfstandigheid in de eerste plaats hoort dat we als gemeente niet alleen de taken verrichten die in alle gemeenten tot het takenpakket behoren, maar dat we juist specifiek Langedijker punten aanpakken. Ik noem ze op: dat zijn punten die voortkomen uit onze ligging in het regiogebied: het gaat dan om bepaalde aspecten van Langedijk als recreatiegebied en gebied met verbindingen naar omliggend gebied. Heel belangrijk is onze cultuurhistorie, die onze gemeente uniek maakt: dus in stand houden – danwel bij vervangende nieuwbouw een passende vormgeving - van gebouwen, dorpsensembles en landschappen uit het verleden. Daarmee vertellen we het verhaal door aan komende generaties. Voor de inhoudelijke boodschap bestaan veel verschillende middelen; van museumbezoek, onderwijs, bezoek van evenementen tot bezoeken aan websites. Op economisch gebied het benadrukken van Seed Valley dat ook uit gaat van de kracht, het specifieke van ons gebied.
Het zijn voorbeelden, ongetwijfeld komen er meer uitgangspunten vanuit zoveel mogelijk richtingen.
Beste mensen, jullie weten in welke cyclus we werken; die van de politiek. En dat is een voorrecht om voor te werken, omdat democratie de vorm is waarin verschillende belangen en inzichten met elkaar in voordurende afweging zijn en van waaruit wordt besloten. Met een belangrijk kwaliteitskenmerk: in openbaarheid voorbereid en besloten, waarbij de inbreng van zoveel mogelijk partijen gebruikt wordt. In dat opzicht is de gemeenteraad van Langedijk een positief voorbeeld: bij recente besluitvorming wordt niet alleen met standaardmeerderheden gewerkt, maar verschillend en dus ook door bestaande machtsverhoudingen heen.
Terugkomend op topprestaties: in dat verband speelt het begrip “bonus” een actuele rol, o.a. vanwege het – m.i. terechte - maatschappelijk verzet tegen extreem hoge bonussen en sterke inkomensstijging in de financiële wereld. Los van dat aspect, maatschappelijke bonussen in de vorm van bestuurlijk uitgesproken waardering kunnen niet vaak genoeg worden “toegekend” op de plekken waar het goed gaat in onze gemeente. Dat is gelukkig praktijk. Maar waarom geven we bijvoorbeeld leraren, politieagenten of brandweerlieden die heel veel succes hebben niet ook bonussen?? Het zou recht doen aan heel veel belangrijke zaken in onze gemeente!
Beste mensen, een overzicht en enkele gedachten bij de start van het nieuwe jaar; een spannend jaar ongetwijfeld, gezien al het werk en de ermee gepaard gaande uitdagingen. Graag reken ik als burgemeester, en met mij ook het college en de gemeenteraad, op een voortgaand goede samenwerking!!
2 januari 2012, Hans Cornelisse, burgemeester van Langedijk.